fredag 7 januari 2011

Godmorgon denna mysiga fredagsmorgon! För lite mer än en timma sen ringde Oskar och väckte mig (väckning beställd) och jag gick upp och åt en god frukost framför tv:n med tidningen RUM i knäet. Senare i dag kommer jag tipsa om något ur tidningen för det finns såå mycket kul i den =) För en stund sen började jag baka kolasnittar, tänkte egentligen ha gjort det igår men det blev ju chokladsås istället.. Tänkte skriva upp receptet här för det är verkligen värt att testa- lätt och supergott! Receptet är taget ur Leila Lindholms bok "a piece of cake".

Jättegoda kolasnittar
25 kakor

100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat (alt. 1 tsk bakpulver)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör, socker och sirap krämigt.
3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker, malen ingefära och vänd ner det i smeten.
4. Dela degen och rulla ut till två längder.
5. Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite. Räffla med en gaffel.
6. Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen i 12-15 min.
7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt dem svalna på plåten!



Nu ska jag strax åka till Cotten som ska få sig ett riktigt dressyrpass- förvänd galopp står på schemat om han sköter sig, även något byte vore bra!

/ Gerda-Maria


1 kommentar: